روان پایا

عبدالرضا فارسی

روان پایا

عبدالرضا فارسی

طرح رایگان غربالگری اضطراب در رفسنجان

اضطراب یکی از مشکلات شایع دوران کودکی است که در صورت عدم توجه و درمان به موقع، تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی، شغلی می شود و در موارد شدیدتر افسردگی، سوء مصرف مواد و مشکلات خانوادگی را به همراه خواهد داشت.


 

خانواده های دارای کودک 5 و 6 سال در رفسنجان می توانند برای ارزیابی سطح اضطراب کودکان خود در همین محل پیام بگذارند و یا به محل دفتر سلامت روان نوید آینده رفسنجان در خیابان هفده شهریور کوچه شماره 17 مراجعه نمایند.


 

با توجه به اهمیت این موضوع، معاونت امور پیشگیری بهزیستی هر ساله "طرح غربالگری اضطراب کودکان 5-6سال" را با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه های اضطرابی کودکان و در صورت لزوم ارائه خدمات مشاوره ای اجرا می نماید.

خانواده های دارای کودک 5 و 6 سال در رفسنجان می توانند برای ارزیابی سطح اضطراب کودکان خود در همین محل پیام بگذارند و یا به محل دفتر سلامت روان نوید آینده رفسنجان در خیابان هفده شهریور کوچه شماره 17 مراجعه نمایند.

روش‌های ترک عادت نظریه گاتری

 روش‌های ترک عادت

بنا به نظریه گاتری  برای ترک عادت، قانون همواره یک چیز است: نشانه‌هایی که عادت بد را شروع می‌کنند پیدا نمایید و پاسخ دیگری را در حضور این نشانه‌ها تمرین کنید.

  ادامه مطلب ...

راهبردهای مقابله با استرس

با توجه به آنچه که تاکنون درباره استرس گفته شـد، مـی تـوانیم راهبردهـای مقابلـه سازگارانه با استرس را در طیفی بگنجانیم . یک سر این طیف توصیه هـای کوچـک سـاده ای است که هر انسانی می تواند برای مقابله مؤثر با استرس های کوچک زندگی از آنها اسـتفاده نماید. سر دیگر این طیف، راهبردی اساسی و کلیدی اسـت کـه شـیوه زنـدگی را بـه طـور اصولی تغییر میدهد و آن مقابله با افکار ناکارآمدی است که جلـوی مقابلـه هـای شـناختی منطقی را گرفته و راه را برای مقابله های هیجانی ناکارآمد هموار میسازد.

 

ادامه مطلب ...

استرس و مقابله های سازگارانه

استرس و مقابله های سازگارانه تعریف استرس استرس را میتوان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییرات بیوشیمیایی، روانشناختی شناختی و رفتاری همراه می‌باشد تعریف کرد این تغییرات در جهت تغییر واقع پر استرس یا عوض کردن اثرات آن است.

 

ادامه مطلب ...

ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻓﻌﺎل در تربیت کودک

 از ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻓﻌﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻴﺪ.

 ﻫﻨﮕـﺎﻣﻲ ﻛـﻪ ﺷـﻤﺎ رﻓﺘـﺎری را ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ و ﻧﻤﻲﺧﻮاﻫﻴﺪ ﻛﻮدﻛﺘﺎن ﺑﻪ آن اداﻣﻪ دﻫﺪ ﻳﻚ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻣـﻮﺛﺮ ﻛـﻪ ﺷـﻤﺎ در اﺧﺘﻴﺎر دارﻳﺪ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻓﻌﺎل آن اﺳﺖ. 

ﻣﻦ ﺧﻮﺷﺤﺎل ﺧﻮاﻫﻢ ﺑﻮد اﮔﺮ او از ﻗﺸﻘﺮق دﺳﺖ ﺑﺮدارد . ﺧﺴﺘﻪ ﺷـﺪم از ﺑﺲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﻞ ﺧﻴﺮه ﺷﺪم...

آﻓﺮﻳﻦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺎدر ! (تصویر)


او دارد از ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻓﻌﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ – ﺧﻮد 

و ﺗﻮﺟﻪاش را از ﺳﻮء رﻓﺘﺎر ﻛﻮدﻛﺶ ﻛﻨﺎر ﻛﺸﻴﺪه اﺳﺖ.

مثلا از اﺗﺎق ﺑﻴﺮون ﺑﺮوﻳﺪ و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ او ﺳﺎﻛﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ اﺗﺎق ﺑﺮﻧﮕﺮدﻳﺪ .ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺑﻪ او ﭘﺸﺖ ﻛﺮده و واﻧﻤﻮد ﻛﻨﻴـﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻬﺘﺎن ﺑﻪ ﭼﻴﺰ دﻳﮕﺮی ﺟﻠﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ.

اﻳﻦ روش ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻮدک ﺧﺎﺻﻪ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻗﺸﻘﺮق ﻫﺎی ﻛﻮدﻛﺎن ﻧﻮﭘﺎ و ﻛﻮدﻛﺎن در ﺳﻨﻴﻦ ﭘﻴﺶ از ﻣﺪرﺳـﻪ ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.