روان پایا

عبدالرضا فارسی

روان پایا

عبدالرضا فارسی

درمان متمرکز بر راه حل

درمان متمرکز بر راه حل Solution Focused Therapy

 همچنین به عنوان درمان مختصر متمرکز بر راه حل یا SFBT شناخته می شود، در اواخر دهه 1970 توسعه یافت و استیو دی شازر، مددکار اجتماعی بالینی، به همراه همسرش، اینسو کیم برگ، به عنوان توسعه دهنده این درمان شناخته شدند.

درمان متمرکز بر راه‌حل جایگزینی برای درمان‌های مبتنی بر بینش بلندمدت است که به جای راه‌حل‌هایی که به مشتری کمک می‌کند تا به سمت جلو حرکت کند، بر منبع مشکل تمرکز دارد. تمرکز آن بر آینده برای آن زمان کاملاً متفاوت بود و همراه با درمان شناختی-رفتاری، زمینه را برای نسل جدیدی از درمان ها فراهم کرد.

  ادامه مطلب ...

زوج درمانی هیجان مدار

Emotionally Focused Couples Therapy    زوج درمانی متمرکز بر عاطفی

زوج‌درمانی متمرکز بر عاطفی (زوج‌درمانی متمرکز بر عاطفی) توسط سو جانسون و لس گرینبرگ در اواسط دهه 1980 به عنوان درمانی برای زوج‌های در مضیقه ایجاد شد. این یکی از اولین درمان هایی بود که بر قدرت احساسات به عنوان عامل تغییر تمرکز کرد. درمانگر زوج‌درمانی متمرکز بر هیجان، تعاملات ناسالم را ارزیابی می‌کند و از احساسات به‌عنوان مسیری برای بهبود روابط و تغییر الگوهای ارتباطی ناسازگار استفاده می‌کند. در نهایت، زوج درمانی متمرکز بر عاطفه سفری به سوی ارتباط عاطفی بین فردی است.
زوج درمانی متمرکز بر هیجان چیست؟
زوج درمانی متمرکز بر عاطفی یک درمان کوتاه مدت 8 تا 20 جلسه است. بیشتر تأکید زوج‌درمانی متمرکز بر عاطفه بر کمک به مراجع برای آگاهی از احساسات خود و همکاری با آنها برای تنظیم احساسات و رفتارهای بعدی است. 
مبنایی در تئوری دلبستگی دارد و معتقد است که ایجاد دلبستگی های ایمن تر می تواند به شفای شخصی منجر شود. زوج درمانی متمرکز بر عاطفه تلاش می کند مراجع را از احساس انزوا، ترس و ناامنی به ارتباط و عشق سوق دهد. لس گرینبرگ برخی از مفاهیم اصلی زوج درمانی متمرکز بر عاطفه را وام گرفته و آنها را برای کار با افراد و خانواده ها تطبیق داده است.
 
ادامه مطلب ...

سوء استفاده جنسی از کودکان چیست؟

سوء استفاده جنسی  از کودکان چیست؟

وقتی کودک یا جوانی مورد آزار جنسی قرار می گیرد، مجبور، فریب یا دستکاری می شود تا فعالیت های جنسی را انجام دهند. آنها ممکن است درک نکنند که آنچه اتفاق می افتد سوء استفاده است یا اینکه سوء استفاده کننده با آنها این کار را انجام دهد اشتباه است. آنها ممکن است از گفتن این موضوع به کسی بترسند یا طوری رفتار کنند که گویی این تجربه برای آنها عادی است، هر دو برای نمایش کودک معتبر هستند. سوء استفاده جنسی می تواند در هر جایی اتفاق بیفتد - و می تواند به صورت حضوری یا آنلاین اتفاق بیفتد.

این هرگز تقصیر کودک نیست که مورد آزار جنسی قرار گرفته است - مهم است که مطمئن شوید کودکان این را می دانند.

  ادامه مطلب ...

بیش فعالی- تکانشی در بزرگسالان

علائم نوع بیش فعالی- تکانشی در بزرگسالان

علائم بیش فعالی- تکانشی ADHD می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد، اگرچه ممکن است از دوران کودکی متفاوت باشد. بزرگسالان مبتلا به این زیرگروه اغلب با تکانشگری دست و پنجه نرم می کنند و بدون توجه دقیق تصمیمات سریع می گیرند. بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب علائم خود را پنهان می کنند، بنابراین بیش فعالی ممکن است کمتر آشکار باشد و به عنوان بی قراری درونی یا نیاز دائمی به تحریک نشان داده شود.

  ادامه مطلب ...

تاب آوری در دانش آموزان

نحوه ایجاد تاب آوری در دانش آموزان هنگام تدریس

  1. سوالات درست بپرسید. مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی را در دانش آموزان خود ایجاد کنید.
  2. یک محیط یادگیری مثبت ایجاد کنید و به دانش آموزان اجازه دهید موفقیت را تجربه کنند.
  3. به دانش آموزان کمک کنید تا نقاط قوت خود را شناسایی کرده و از آنها استفاده کنند.
  4. به دانش‌آموزان اجازه دهید تا انتخاب‌های خود را انجام دهند تا به آنها حس کنترل کمک کند.
  5. استقلال را در بین دانش آموزان خود ترویج دهید. به آنها اجازه دهید که خودشان تصمیم بگیرند.
  6. با دانش آموزان خود روابط مثبت ایجاد کنید.
  7. به دانش آموزان بازخورد موثر ارائه دهید تا بتوانند رشد کنند، توسعه یابند و یاد بگیرند.
  8. یک مدل تاب آوری مثبت باشید. رفتارهای تاب آوری را نشان دهید.
  9. تلاش، خلاقیت و تلاش شاگردان خود را تحسین کنید.
  10. وقتی دانش آموزی مرتکب اشتباه می شود، او را از فرصت هایی که می تواند از آنها یاد بگیرد آگاه کنید.
  11. به دانش آموزان خود اجازه خلاقیت بدهید. به آنها اجازه دهید ریسک کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند.
  12. همه پاسخ ها را به دانش آموزان خود ندهید. به آنها کمک کنید تا مهارت های حل مسئله را توسعه دهند.تهیه: عبدالرضافارسی